یکی از برجسته ترین نمونه های اتوپیای اسلامی در اندیشه فیلسوف بزرگ قرن سوم هجری یعنی فارابی شکل گرفته است:
مدینه فاضله
فارابی با بهره گیری از آراء افلاطون، حکومت آسمانی منظور نظر افلاطون را از حیث نظری به وجه عملی نزدیک ساخت.
عنصر اصلی در اتوپیای افلاطون عدالت است که در مدینه فاضله فارابی نیز چشمگیر است. در مدینه فاضله افراد برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی به اجتماع روی می آورند. افراد در این اجتماع، که حاصل عدالت زیبایی همت برادری و تعاون
هیچ میدانستید هیچ مدینهی فاضلهای این ور دنیا وجود ندارد؟ در واقع هیچکجا وجود ندارد!
مدینهی فاضله از تفکر سیاه و سفید میآید که القا میکند ما در بدبختی و جهل مرکب، ابدالدهر ماندهایم و آن ور دنیا همه در بینش عمیق و خوشبختی غلت میزنند، که نظام آموزشی ما رفتارنگر و رقابتی و ... است و آن ور دنیا همه انساننگر و نه تنبیه-نه تشویق، که سیستم حمل و نقل ما دیزلی و هندلی است و آنجا ساعت حرکت اتوبوسها از پیش ثبت شده و هرگز یک دقیقه جابجا
احیاء مدینه فاضله از منظر تولی و تبری:
《《تفاوت مومن و کافر 》》 پیش زمینه فکری؛ انسان فطرتا مظلوم(حق)و ظالم(باطل)را می شناسد و دینش تولی(دوستی با دوستان خدا)و تبری(دشمن داشتن دشمنان خدا یعنی دروغگویا و حرام خواران)است. پیش زمینه فکری؛ ابتداء بدان انسانها از دو عالم آفریده شده اند یک؛ عالم علیین که مومنان از این عالمند. دوم عالم سجین که کافران از این عالمند،که این از آیه ۱۷۹سوره اعراف معلوم است. نکته ویژه؛ 《《《منافق و کافر در تمام اهدافشان،
16 سال بود که میشناختمش.
چندین سال با هم پشت یک میز و نیمکت می نشستیم. یار دبستانی ام بود...
همدیگر را یک مدت طولانی گم کردیم و وقتی دوباره دست هم را گرفتیم، سعی کردیم به هم کمک کنیم.
من یه کار برایش در شرکت خودمان پیدا کردم و او هم مرا به دنیای شگفت انگیزی که آرام آرام برای خودش می ساخت راه داد. راه پر از تلاش و کوشش برای ساختن آینده.
می دانستم که عاشق آمریکا بود. یعنی اینطور بگویم، آمریکا مدینه فاضله اش بود! و چون برادرش هم آنجا زندگی میکرد، دوست د
اتوپیا و الهیات اجتماعی
اتوپیا در زبان یونانی به معنای ناکجا آباد است. یعنی جایی که اصلا وجود خارجی ندارد. نوعی خیال پردازی درباره یک نظام اجتماعی آرمانی.
این مفهوم اول بار توسط افلاطون در رساله جمهوری او بیان شده است. در واقع او در این رساله خطوط اصلی مدیریت و سامان دهی یک شهر آرمانی را ترسیم می کند. از منظر افلاطون روح جامعه عدل است و این عدالت است که در کنار حکمت و شجاعت و خویشتن داری فضایل شهر آرمانی را محقق می کند.
تامس مور در قرن شانزدهم ب
با تمام رکب هایی که خوردم
ادم نمیشم و تمام تلاشم رو میذارم رو زندگی کردن تو مدینه فاضله ام !
+ وقتی به حرفای کسی گوش کردید بعدش سرش منت نذارید ناراحت میشه :)
+ تا الان یازده نفر بهم گفتن سخت میشه از زیر زبونت حرف کشید بیرون
ولی من همچنان معتقدم که یه ادم برون گرام که همه چیو بروز میدم :|
و اینجا مسئله اینه که شناخت من از خودم درسته یا شناخت دیگران از من ؟
"... در مورد آکادمی تاکاشیما میدانی ، درست است ؟ "
تنگو گفت : "خیلی کلی مانند یک مزرعهی اشتراکی اداره میشود . آنها به سبک کاملاً اشتراکی زندگی میکنند و هزینهی زندگیشان را از طریق کشاورزی تأمین مینمایند . همچنین کشاورزی لبنی در سطح ملی دارند . به داراییهای شخصی اعتقادی ندارند و همه با هم مالک همهچیز هستند ."
پروفسور با اخم گفت : "درست است . تصور میکنم که فوکودا در سیستم تاکاشیما بهدنبال مدینهی فاضله میگشت . اما البته مدینهی
سب امیر المومنین علیه السلام توسط مروان ملعون
احمد بن حنبل از علمای بزرگ اهل سنت عمری روایت کرده است:
٤٧٨١- حَدثنِی أبی قَالَ حَدثنَا إِسْمَاعِیل قَالَ حَدثنَا بن عون عَن عُمَیر بْن إِسْحَاق قَالَ كَانَ مَرْوَان أَمِیرا علینا سِتّ سِنِین فَكَانَ یسب علیا كل جُمُعَة ثمَّ عزل ثمَّ اسْتعْمل سعید بن الْعَاصِ سنتَیْن فَكَانَ لَا یسبه ثمَّ أُعِید مَرْوَان فَكَانَ یسبه .
مروان ابن حکم (لعنت الله علیه) شش سال امیر مدینه بود، و در هر نماز جمعه به
این روزها برخی می پرسن رهبری تا کجا قرار با این شیوه حمایتی جلو بره
ساختارها مگه چقدر مهم ان
درد مردم رو مگر نمی بینه
تاریخ میگه ولی جامعه تا گودی قتلگاه میره فقط برای اینکه حجت تامه باشه برای اون نسل و همه تاریخ
تا زمانی که تربیت نشیم ولی خدا هزینه میده
هزینه بقای من و شما
کما اینکه در سازش امام حسن می گویند که شیعه را در هر کوی برزن سر می بریدن اگر چنین نمی کرد
بقای ما را و بقای ساختاری که امثال ما در آن رشد کند رو ترجیح میدن
بیاییم با تربیت
۱. سه چهار سال پیش لافکادیو یه پستی نوشته بود درمورد یه آرمانشهر که همه شهرونداش بلاگر باشن... در جریان باشید فعلا دو تا از اون دایناسور جون سختا با هم همسایه شدن، تا ببینیم کی مدینه فاضلهمون محقق میشه! :))) *
۲. اون شتره بود، تو سریال حضرت یوسف از دست صاحبش فرار کرده بود که حضرت یوسف بتونه حال خانوادهشو از شتربانه بپرسه.... احساس میکنم شتر زندگی ما هم شاید به همین دلیل فرار کرده و همه این راه ما رو دنبال خودش دوونده دنبال یه ماموریت! شاید برای
داستان جالب از مکالمه امام هادی علیه السلام به زبان ترکی با یک ترک
قطب راوندی رضوان الله علیه روایت کرده است:
ما قال أبو هاشم : كنت بالمدینة حین مر بها بغاء أیام الواثق فی طلب الاعراب، فقال أبو الحسن علیه السلام : « اخرجوا بنا حتى ننظر إلى تعبئة هذا التركی » . فخرجنا فوقفنا ، فمرت بنا تعبئته ، فمر بنا تركی فكلمه أبو الحسن علیه السلام بالتركیة فنزل عن فرسه فقبل حافر دابته . قال : فحلفت التركی وقلت له : ما قال لك الرجل ؟ قال : هذا نبی ؟ قلت : لیس هذا ب
عطار و فارابی دو تن از مفاخر فرهنگی زبان فارسی امسال در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو به ثبت خواهند رسید.(عبدالمهدی مستکین مدیر فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در حاشیه نشست بزرگداشت مولانا در بنیاد ایرانشناسی اعلام کرد) link
فارابی دانشمند و فیلسوف قرن نهم میلادی اهل ایران و ساکن گرجستان، عراق، سوریه و مصر بوده است و کتاب معروف او «مدینه فاضله» نام دارد.
امروز فردی در کنارم نشست و با من صحبت کرد٬ آسمان و ریسمان بافت که متوجه نشوم می خواهد بیاید حوزه چون هنوز در منجلاب تردید گیرکرده بود ولی به خاطر یک احساس خلاء در خودش یا زدگی از مدرسهواطرافیان می خواست به حوزه پناه بیاورد
ولی نمی دانست که حوزه خلاءش را پر میکند یا حوزه همان مسیر پاسخگوی اوست٬ به همین دلیل به هر دری زد از انگیزه من که چرا طلبه شدم و آیا راضی هستم یا نه و....
خیلی تلاشم را کردم که به او بفهمانم حوزه جای هر کسی نیست و بگویم الا
امام صادق ع ع فرمود اهل دوزخ از اینرو در ووزخ جاودان باشندکه نبت داشتند اگر در دنیا جاودان باشد همیشه نافرمایی خدا کنند و اهل بهشت از اینرو در بهشت جاودان باشندکه نیت داشتند اگر در دنیاباقی بمانند همیشه اطاعت خدا کنند پس این دسته و ان دسته بسبب نیت خویش جاودانی شدند. سپس قول خدایتعلی را تلاوت نمود بکو هر کس طبق طریقه خویش عمل میکند 79 سوره 17 و فرمود یعنی طبق یت خویش شرح از توضیحی که ذیل روایت دوم این باب راجع بمعنی نیت بیان شد معلوم گشت که ن
قبل از هر نوشته ی دیگه ای اجازه بدید بگم ؛: من زنده ام !
این مدت در بین انبوه کتابها و رفرنس های پزشکی گم شده بودم و هر چقدرم که سعی میکردم پیدا بشم ..بی فایده بود ...
خیلی منتظر موندم که یه فرصتی پیش بیاد تا یه پست خوب بنویسم ولی ظاهرا اون فرصت هیچ وقت نمیاد برای همین به همین اعلام زنده بودنم اکتفا کردم ..:)
قبلا که کنکوری بودم ، همیشه صحبت های یکی از رتبه ها رو که شخصیت خیلی جالبی داشت گوش می دادم ... یکی از ویدیو هایی که اون ادم گرفته بود ، ویدیویی
این روزها که همه چیز گرون شده و خرجمون به دخلمون نمیاد، کتاب دیگه به کل از سبد خانوار حذف شده و جاشو به یه کم نون و پنیر بیشتر داده! اما در کنار جسممون که به غذا احتیاج داره، روح ما هم تغذیه میخواد، که با کتاب خوندن و مطالعه میتونیم رحمون رو اغنا کنیم و آدم های بهتری برای جامعه باشیم، و خب جامعه با آدم های بهتر، همون مدینه فاضله یا آرمانشهریه که همگان به دنبالشیم...
این قصه ها رو سر هم کردم که بگم نشر علمی و فرهنگی به سبب دولتی بودن قیمت کتاب هاش
علمای دین با توجه به آموزه های اسلام و با توجه به همه ابعاد مورد نیاز زندگی یک انسان مسلمان به خلق آثار گرانسنگی پرداختند که تأثیرات شگرفی بر فرهنگ دینی و تربیت مردم همه زمان ها دارد.این آثار به چند دسته زیر تقسیم می شوند:
آثار حکما در تدبیر منزل
آثار اندرزنامه های ایرانی
آثار شریعت نامه ای
کتاب های آراء اهل مدینه فاضله اثر فارابی، الهوامل و الشوامل اثر ابن مسکویه رازی، تدبیر منزل ابن سینا و اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی از جمله این
مدینه فاضله امام زمانی
735- و اما مدینه فاضله امام زمانی یک جکومت نیست بلکه ظهور جنات نعیم در باقی مانده بشریتی است که تسلیم حکمت وجود امام شده اند و امام حکمتش را در قلوب مردمان جاری می سازد به صدق و عدل و رحمت که حاصلش جنات نعیم است. و این حیات طیبه و روحانی امام در جان مردمان است که همه تضادها را به وحدت می رساند و همه دشمنی ها را به دوستی تبدیل می کند زیرا خود نور یگانگی همه دوگانگی هاست.
از کتاب دیالکتیکِ دیالکتیک
166- کتاب صوتی (1) دیالکتیک د
همیشه سعی کردم جایی که می تونم تاثیرمو بذارم و جایی که از تاثیرگذاری عاجزم خیلی بی تفاوت نشون بدم خودمو و اصلا وارد بحث نشم.
دو ماهیه با دو نفر خونه ای رو اجاره کردم که هر شب به عقایدم شدیدترین توهین ها رو می کنند. از عقاید اسلامی و شیعی گرفته تا مساءل کنونی و هر چیز رو به هر چیز ربط می دن.
کل مطالعشون در مورد اسلام دین اجدادی شون کمتر از سی دقیقس ولی کل تشیع و امامت و نبوت رو نه تنها زیر سوال می برن بلکه اون ها رو مورد شدید و رکیک ترین توهین ها قرا
مفهوم لغوی عدالت
عدالت یعنی دادگری کردن. جرجانی می گوید: عدالت در لغت استقامت باشد و در شریعت عبارت از استقامت بر طریق حق است یا اجتناب از آنچه محذور است در دین . عدل به معنی داد، مقابل ستم و بیداد، امری بین افراط و تفریط است. عدالت و مساوات از ارزش هایی هستند که کلیه کردارهای فردی و اجتماعی و مادی و معنوی آن را شامل می شود و هرشخص با وجدان خواهان آن ها. عدالت یعنی قراردادن هر چیز درجای خود (حدادنیا، شهیدی، هاشمی، 1392، ص 167).
برای عدالت معانی فراوا
قرن حاضر، قرن جنگ های صلیبی فرهنگی است!
آری؛ امروز به اعتباری می توان گفت که صاحبان قدرتهای برتر نظامی و صنعتی، مغول های با فرهنگ عصر حاضرند! صلیبیون قرن اتم اند! اما به جای شیهه اسب ها و برق شمشیر ها و غبار لشکرها، آنچه به کار آنها می آید و در همه جای جهان دیده و شنیده می شود، شیهه ی بی امانی است که از حلقوم رادیو ها و تلویزیون ها بر می آید و برق خیره کننده ای است که از چشم دوربین ها ساطع می شود و غبار عالمگیری است که از موج ماهواره ها و دکل ها بر
دستگاه فلسفی بهداد
مدینه فاضله
کمون عالیرفرمیسم و تضادسقوط و اضمحلالحکومت های باصطلاح سوسیالیستی
احسان
طبری در اثر خویش باصطلاح "مارکسیسم – لنینیسم بزبان ساده" که مانند دیگر
اثار ترجمه شده خود ( آثار وی بیشتر ترجمه و اقتباس است و چون منابع خود را
غالبا ذکر نکرده است از مصادیق سرقات"سرقت های ادبی"است ) مواضع کمونیسم
ضد علمی در حقیقت ( رفرمیسم ) را عیان می سازد و می نویسد : "
ادامه مطلب
سلونی گفتن ابن جوزی و رسوا و ضایع شدن وی توسط بانوی شجاع شیعه
شیخ زین الدین علی بن یوسف عاملی بیاضی رضوان الله علیه مینویسد:
أَنَّ ابْنَ الْجَوْزِیِّ قَالَ یَوْماً عَلَى مِنْبَرِهِ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی، فَسَأَلَتْهُ امْرَأَةٌ عَمَّا رُوِیَ أَنَّ عَلِیّاً عَلَیْهِ السَّلَامُ سَارَ فِی لَیْلَةٍ إِلَى سَلْمَانَ فَجَهَّزَهُ وَ رَجَعَ فَقَالَ رُوِیَ ذَلِكَ، قَالَتْ فَعُثْمَانُ ثَمَّ ثَلَاثَةَ أَیَّامِ مَنْبُوذاً فِی ال
صفحات تاریخ گواهی میدهد که:زندگانی رهبر عالیقدر مسلمانان،از اغاز کودکی تا روزی که برای پیامبری برگزیده شد؛متضمن یک سلسله حوادث شگفت انگیز استو تمام این حوادث شگفت انگیز ، جنبه کرامت داشته و همگی گواهی می دهند که حیات و سرگذشت رسول گرامی یک زندگانی عادی نبوده است .
۱-تاریخ نویسان،از قول 《حلیمه》چنین نقل می کنند که او میگوید:انگاه که من پرورش نوزاد 《آمنه》را متکفل شدم؛در حضور مادر خود،خواستم او را شیر دهم. پستان چپ خود را که دارای شیر بود در
شاید در تاریخ بشر کمتر دورهای اتّفاق افتاده باشد که آحاد بشری، جامعهی بشری در همه جای عالَم، به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند -چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس میکنند، چه بسیاری از مردم که احساس نیاز میکنند ولی در ناخودآگاهِ خودشان- احساس نیاز به یک منجی، احساس نیاز به مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، احساس نیاز به یک امامت معصوم، احساس نیاز به عصمت، به هدایت الهی؛ در کمتر دورهای از تاریخ، انسان این همه احساس نی
تقریبا جدی بودن شیوع بیماری مهلک کرونا بر کسی پوشیده نیست. این مهمان ناخوانده تقریبا تمامی بخش های اقتصادی کشور را آرام آرام به ورطه رکود اقتصادی کشانده است. طبیعی است که در چنین شرایطی عمده خریداران و فروشندگان به فکر سلامتی خود و خانوادهشان باشند. گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی ضمن احترام به طرح فاضله اجتماعی و جلوگیری از در معرض خطر قرار گرفتن هوطنان و مشتریان عزیز خدمات خود را به صورت مشاوره آنلاین به مخاطبان خود عرضه می دارد.
خریدارا
نقد و
دگراندیشی پادزهر توهمات بزرگ است.
الن بارت
اندیشه ی مدینه ی فاضله افلاتونی، قرارداد اجتماعی
لاک و روسو تا ایده های روشنگر امثال ولتر و کانت ضمن آن که بیان روشنی از فلسفه ی
سیاسی برای عقلانی کردن زندگی سیاسی و دولت هستند در عین حال شور و شوق نظرورزانه
ای تلقی می شوند برای وصول به آیندهی خوب، و دستیابی به سعادت. این دسته متفکران
دنیای خوشبختی را که آرزویش را داشتند از تمام جهات به ویژه ساختار سیاسی با وضوحی
کامل توصیف کردند. ایشان ه
شرایط روحی بسیار پیچیدهی سدهی چهارم (ق.م) بیان تام خویش را از افلاطون مییابد : در طبیعت مترقی هنر او و خصلت محافظهکار فلسفهاش ، در طبیعتگرایی گفتارش که از شکلک [؟] مردم عوام به عاریت گرفته و در پندارگرایی تعالیمش که ریشهشان در برداشت اشرافی از زندگی است . در همهی ادبیات یونان فرد دیگری را نمیتوان یافت که به اندازهی وی از ته دل مدافع آرمانهای فرهنگی اشرافیت باشد . 'پیندار' تعادل میان نیروهای جسمی و روحی را بیش از این مشتاقانه ن
شمس گفت :
گوهر داریم در اندرون به هر که روی آن با او کنیم ،از همه یاران و دوستان بیگانه شود.
- آدم متملق چون بختکی بر ذهن و فکر و شعور انسان می چسبد و رشد اندیشه را از وی می رباید .
- آنکه مرا دشنام می دهد ، خوشم می آید و آنکه ثنایم می گوید می رنجم .زیرا که ثنا می باید چنان باشد که بعد از آن انکار در نیاید و گرنه آن ثنا نفاق باشد . اخر آن که منافق است بتر است از کافران
- خواص را سماع حلال است . زیرا دل سلیم دارند . این تجلی و رویت حقیقت ،مردان سالک را در
سالروز وفات حضرت زینب (س)
حضرت زینب کبرى علیها السلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه منوّره متولّد گردیده و جهان را به قدوم خویش مزین فرمودند.
نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى، ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...
پدر بزرگوار حضرت زینب (س)، اوّلین پیشواى شیع
حضرت امام خمینی سلاماللهعلیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تشکر از آری قاطع ملت ایران به الگوی حکومت جمهوری اسلامی، پیامی صادر فرمودند. متن کامل پیام به شرح زیر است:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
وَ نُریدْ انْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ ائِمَّةً وَ نَجْعَلُهُمُ الْوارِثینَ. صَدَقَ الله الْعَظیمْ.
من به ملت بزرگ ایران که در طول
همسران! از هم انتقاد نکنید (۴)
پاسخ استاد پاکنهاد به نقد خانم نوحیبا سلام و ارادت خدمت استاد مظاهری عزیز که انتقاد حقیر را در کانال «از زبان مشاور» درج کردند و عملاً به ما درس انتقادپذیری دادند.و با تشکر از نقد خواهر فاضله، سرکار خانم طیبه نوحی.اینجانب با تأیید روح احساسی و حساس خانمها و اینکه در بسیاری از موارد، بیان انتقاد، بجا و صحیح اتفاق نمیافتد و باز با تأیید این نکته که هر مطلبی را هم نباید به زبان آورد (نهتنها برای همسر و جنس زن،
بسم الله الرحمن الرحیم
خنده ام میگیرد از کشمکش های بین دو تا از همکارانم.سرمسخره ترین مسائل از هم کینه شتری میگیرند و قضاوت اشتباه میکنند.جالب است بدانید اختلاف سنی شان مثل مادر و دختر است.حوصله من یکی که از رفتار بچه گانه و دور از مسلمانی و انسانیتشان سر رفته
+از من به همه خواهران معظمه و مکرمه نصیحت بیاین دست از یسری قرتی بازیا برداریم.واقعا خب که چی؟که چی بشه؟برای چی؟
بنده خودم ته ته قرتی بازی بودم تا اینکه سزای عمل خویش را به صورت کاملا
گفته اند حق گرفتنی است
اما به نظر من گاهی هم حق گذشتنی است اگر چه همیشه آنکس که محروم میشود صاحب حق نیست بلکه دیگرانی هستند که نتایج احقاق حق تامین کننده منافع آنهابوده و گاهی غاصبان حق خود شان از محرومان خواهند شد
گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
اما به نظر من ایت عبارت با مفهوم ایثار و انفاق تناقض دارد چه اینکه خداوند فرومده اند ما تنال البر حتی تنفقوا مما تحبون لذا چراغی به مسجد رواست که محبوب و مورد نیاز است
گفته اند
خواب و بیداری سر به سر هم میگذارند و من این وسط نمیدانم در کدام یک از این دو بیدارم؟ آخر اول صبح که بیدار میشویم، با پای خویش به گور خویش میرویم و معلوم نیست تا آخر شب چه خاکی بر سرمان میریزند؟ آنگاه که زیر بار این همه شکنجه هنوز علم را بهتر از ثروت و اخلاق را بهتر از دین میپنداری. آن گاه که نه چشم به کار در دولت پنهان کار، و نه سر، سرسپردهی دولت سایه داری. آن گاه که نه چشمان تو چَشم گفتن بلدند و نه غم نان، ختنه کردن زبانت را به کسی آم
این سبکِ واحد پولی ما یک توهین به اعداد است و یک توهین به انسانها. هزار تومان یعنی 10 هزار ریال. یک واحد پول معمول ما الآن 10 هزار تومان است، این ارزش پولی را بیاییم اسمش را بگذاریم 1 تومان و بعد مصرف کنیم، بعد کلا پول نقد را کنار بگذاریم و فقط از کارتهای اعتباری استفاده کنیم تا اگر نیاز شد کمتر از آن مقدارِ پول چیزی بخریم از آن استفاده شود و خود دستگاه حساب کند.
در مدینه فاضلۀ من مغازه ها دیگر صاحب ندارند، تمامی تولیدات به وسیلۀ رباتها و کا
علت وفات حضرت زینب(س) چه بود؟
حضرت زینب(س) بانویی که نه تنها در زنان، بلکه در مردان عالم، کمتر نظیرش را میتوان دید.
حضرت زینب(س) بانویی که نه تنها در زنان، بلکه در مردان عالم، کمتر نظیرش را میتوان دید. توانا بانویی که عالیترین نمونهای از شهامت و دلیری، دانش و بینش، کفایت و خردمندی، قدرت روحی و تشخیص موقعیت بوده وهر وظیفهای از وظایف گوناگون اجتماعی را که به عهده گرفت، به خوبی انجام داد.
در تاریخ وفات حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند امیرمو
وسواس اخلاقی از نظر آیت الله مظاهری
داشتن وسواس
سؤال: برخی افراد دارای وسواس هستند، آیا جایز است؟
جواب: بسیار خطرناک است و حرام هم میباشد.
وسواس و خیالبافی
سؤال: جوانی 32 ساله هستم که خیلی وقت است دچار شدیدترین وسوسهها و شکها شدهام به طوری که نه از جنبه عقل میتوانم استفاده نمایم و نه از اخلاق و ملکات فاضله، به طوری که میشود گفت که اصلاً درست در مقابل فضائل اخلاقی
گفته اند حق گرفتنی است
اما به نظر من گاهی هم حق گذشتنی است اگر چه همیشه آنکس که محروم میشود صاحب حق نیست بلکه دیگرانی هستند که نتایج احقاق حق تامین کننده منافع آنهابوده و گاهی غاصبان حق خود شان از محرومان خواهند شد
گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
اما به نظر من ایت عبارت با مفهوم ایثار و انفاق تناقض دارد چه اینکه خداوند فرومده اند ما تنال البر حتی تنفقوا مما تحبون لذا چراغی به مسجد رواست که محبوب و مورد نیاز است
گفته اند
"... یکی از دوستان شهید امیرحسین سیفی
شخصی بود به نام عبدالله (منصور) فتحی که بسیار با ادب، با اخلاق، فهمیده و بسیار
درسخوان بود.
او چهره ای جذاب داشت. خانواده اش فرهنگی بودند و سطح آگاهی او بیشتر
از بقیه بود.
درست در آن سال که ما گروه
مالک اشتر را در پایگاه بسیج تشکیل دادیم و مشغول فعالیت شدیم، یکی از بستگان
عبدالله که عضو منافقین بود مرتب به سراغ عبدالله می آمد و با او صحبت می کرد. او
مغز این جوان را شستشو می داد تا جذب منافقین کند. زمانی که تمام
دستگاه فلسفی بهداد
کمون عالی
مدینه فاضله
شهر عالی
کلیه حقوق شهروندی
اگر مثلاً
سران پیشین ایالات متحده امریکا مانند پرزیدنت های سابق این کشور ، خانم کلینتون ،
پرزیدنت کلینتون ( جالب است که آقای پرزیدنت کلینتون هیچگونه جنگ قابل توجهی در
دوران حکومتش به پا نکرد و تنها یکبار با نام مسیح چند موشک به بغداد فرستاد – در زمان حکومت پرزیدنت صدام
حسین ) یا اقای بوش کوچک یا پرزیدنت اوباما و میشل اوباما آقای کری خانم کری اقای جوبایدن و پر
گفته اند حق گرفتنی است
اما به نظر من گاهی هم حق گذشتنی است اگر چه همیشه آنکس که محروم میشود صاحب حق نیست بلکه دیگرانی هستند که نتایج احقاق حق تامین کننده منافع آنهابوده و گاهی غاصبان حق خود شان از محرومان خواهند شد
گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
اما به نظر من ایت عبارت با مفهوم ایثار و انفاق تناقض دارد چه اینکه خداوند فرومده اند ما تنال البر حتی تنفقوا مما تحبون لذا چراغی به مسجد رواست که محبوب و مورد نیاز است
گفته اند
بسمالله
یک.
آیا تاریخ به خاطر دارد که مسیر حضرات آلالله و خاصه حضرت سیدالشهداء علیهمالسلام تا امروز کسی را به زور به سمت خودش کشیده باشد؟ دین زوری؟ زیارت زوری؟ شهادت زوری؟ مطلقا چنین چیزی امکان ندارد. آستان این تفکر آنقدر بلند است که محال ممکن است منت حضور کسی را بکشد چه برسد به آنکه کسی را به زور به سمت خود بکشاند. انسان باید خود بفهمد و درک کند که تنها مسیر فلاح، این مسیر است و مسیر دومی هرگز متصور نیست وگرنه بهشت زوری نداریم که ندار
اگر توجه کرده باشیم در بسیاری از خانه های مسکونی به خصوص خانه های ویلایی چند طبقه اکثر فضاها ی خالی پاسیو و همچنین حیات خلوط بلا استفاده می باشند و به دلیل استفاده از نور آنها بدون پوشش رها می گردند. اما امروزه در معماری های نوین با استفاده از پوشش سقف پاسیو و سقف استخر می توان بیشترین بهره را از این فضاها برد و حتی آنها را تبدیل به محیطی زیبا مانند گلخانه کرد. با استفاده از نورگیر کوپل (نورگیر حبابی) شرکت سارین پوش می توان علاوه بر اینکه پوشش
چرا ایدئولوژیها برای غلبه از خشونت استفاده میکنند؟ نقطهی اشتراک این خشونتها کجاست؟ تا چه حد تقصیر از ماهیت ایدئولوژی است؟ذهنیت توتالیتر از ایدئولوژی تغذیه می کند؛ هورکهایمر مشخصهی آن را کسوف عقل میداند و ابزار شدن عقل؛ از شهوت ویرانگری و تار و پود مرگطلبی یا همان نکروفیلی تغذیه میکند.
ایدئولوژی حاکمان، به دین تبدیل شده است و کارکرد دینی پیدا کرده است.
ایدئولوژی حقیقتی را مطلق میانگارد؛ مدارش بسته و خودبسنده است؛ امکانات
عباس نورزائی
همواره در محیطهای دانشگاهی، القاء میشد که اروپا و بهویژه
آمریکا جزو سرزمینها و نظامهای آرمانی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند.
از ظاهر زندگیشان که بگذریم که در زرق و برق مادیات غرق و در
توزیع درآمد یعنی عدالت اجتماعی کُمیتشان لنگ است، الآن پنجاه سال است که من با
عقل خودم به عملکردشان نگاه میکنم، هنوز با تودهی گردویی شکل خودم درگیرم که به
کدام ویژگی این کشورها، اعتماد کنم و کدامیک بارز است؟
در قصههای قدیمی سیستا
«اگر زندگی ما معنایی داشته باشد، این معنا همان چیزی است که ما به آن دادهایم، نه چیزی که حاضر و آماده در اختیار ما قرار گرفته باشد.» تری ایگلتون
کتاب "فلسفه و معنای زندگی" از محمد آزاده از دیدگاه چند فیلسوف معنای زندگی را با زبان شیرین و ساده روایت می کند. این کتاب هم لذت بخش و هم آگاهی بخش است و ما را به اندیشیدن درباره معنای زندگی فرا می خواند.
چاپ دوم ین کتاب خواندنی دارای سیزده فصل می باشد.
بخش اول کتاب دربردانده مقاله ای است برگرفته از
بدانکه: شان قوه عقلیه و وهمیه، ادراک امور است.ولیکن اولى ادراک کلیات را کند و دومى تصور
جزئیات را.و چون هر فعلى که از بدن صادر مى شود، افعال جزئیه است، پس مبدا تحریک بدن
در جزئیات افعال به تفکر و رویه قوه وهمیه است، و از این جهت آن را «عقل عملى » و
«قوه عامله » مى نامند، و اولى را «عقل نظرى » و «قوه عاقله » .
و
شان قوه غضبیه و شهویه تحریک بدن است، و این دو مبدا تحریک اند.اما غضبیه،مبدا حرکت
بدن است به سوى دفع امور «غیر ملائمه » از بدن، و شهویه، مبد
و پیش از این دانستى که قوه انسانیه که مدخلیت در صفات و اخلاق دارند چهارند:
قوه عاقله، عامله، غضبیه و شهویه و دانستى که کمال قوه عامله، انقیاد و اطاعت اوست از براى عاقله در استعمال سایر قوا در اعمال حسنه و عدالت عبارت از آن است و نقص آن در عدم انقیاد است.
پس هرگاه سایر قوا به مرتبه کمال باشند عدالت حاصل خواهد بود و هرگاه ناقص باشند عدالت منتفى خواهد بود و تحقق و انتفاء عدالت تابع کمال و نقص سایر قوا است.
و عدالت، امرى است جامع جمیع صفات کمالیه. پ
چرا ایدئولوژیها برای غلبه از خشونت استفاده میکنند؟ نقطهی اشتراک این خشونتها کجاست؟ تا چه حد تقصیر از ماهیت ایدئولوژی است؟ذهنیت توتالیتر از ایدئولوژی تغذیه میکند؛ هورکهایمر مشخصهی آن را کسوف عقل میداند و ابزار شدن عقل؛ از شهوت ویرانگری و تار و پود مرگطلبی یا همان نکروفیلی تغذیه میکند.
ایدئولوژی حاکمان، به دین تبدیل شده است و کارکرد دینی پیدا کرده است.
ایدئولوژی حقیقتی را مطلق میانگارد؛ مدارش بسته و خودبسنده است؛ امکانا
چرا ایدئولوژیها برای غلبه از خشونت استفاده میکنند؟ نقطهی اشتراک این خشونتها کجاست؟ تا چه حد تقصیر از ماهیت ایدئولوژی است؟ذهنیت توتالیتر از ایدئولوژی تغذیه میکند؛ هورکهایمر مشخصهی آن را کسوف عقل میداند و ابزار شدن عقل؛ از شهوت ویرانگری و تار و پود مرگطلبی یا همان نکروفیلی تغذیه میکند.
ایدئولوژی حاکمان، به دین تبدیل شده است و کارکرد دینی پیدا کرده است.
ایدئولوژی حقیقتی را مطلق میانگارد؛ مدارش بسته و خودبسنده است؛ امکانا
چرا ایدئولوژیها برای غلبه از خشونت استفاده میکنند؟ نقطهی اشتراک این خشونتها کجاست؟ تا چه حد تقصیر از ماهیت ایدئولوژی است؟ذهنیت توتالیتر از ایدئولوژی تغذیه میکند؛ هورکهایمر مشخصهی آن را کسوف عقل میداند و ابزار شدن عقل؛ از شهوت ویرانگری و تار و پود مرگطلبی یا همان نکروفیلی تغذیه میکند.
ایدئولوژی حاکمان، به دین تبدیل شده است و کارکرد دینی پیدا کرده است.
ایدئولوژی حقیقتی را مطلق میانگارد؛ مدارش بسته و خودبسنده است؛ امکانا
حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست
زمزمه های بازگشت زندگی به شرایط عادی به گوش می رسد و من بی تعارف از این بازگشت ناراحتم. دوست دارم شرایط قرنطینه طول بکشد.
چیزهایی که میخواهم بنویسم قطعا جامع و علمی نیست اما دعوت به یک تامل است. این تامل هم الزاما فسفی نیست. شاید کمی شاعرانه باشد اما چه عیبی دارد؟ افلاطون شاعران را از مدینه فاضله اش بیرون کرد اما خودش به عنوان یک فیلسوف در سیسیل نتوانست مدینه فاضله را بسازد.
برتراند راسل مقاله ای خواندنی دا
ولادت
حضرت زینب کبرى علیها السلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه منوّره متولّد گردیده، و جهان را به قدوم خویش مزین فرمودند.
نام، لقب و کنیه آن حضرت: نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى، ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...
پدر بزرگوار آن حضرت، حضرت امیرالمؤمنین عل
دستگاه فلسفی بهداددستنویس هایی دربارهمدینه فاضلهشهر عالیکمون عالیسیبرنتیک و نقش زنان در کمون عالیاستحساناستحبابدربارۀ نقش زنان در کمون عالیگردانش جهان( علوم سیبرنتیک و سکسولوژی )( هشتم و نهم فروردین 1398 )
در کمون عالی ارتباط جنسی از عقب بین مردان با زنان هم در مورد چنین مردان و هم در مورد چنین زنان شامل قاعده و قانون استحباب و استحسان خواهد شد یعنی نوعی جوایز معنوی برای چنین ارتباطات جنسی تعیین خواهد شد . ( علت اصلی آن هم این است که با پ
دستگاه فلسفی بهداددستنویس هایی دربارهمدینه فاضلهشهر عالیکمون عالیسیبرنتیک و نقش زنان در کمون عالیاستحساناستحبابدربارۀ نقش زنان در کمون عالیگردانش جهان( علوم سیبرنتیک و سکسولوژی )( هشتم و نهم فروردین 1398 )
در کمون عالی ارتباط جنسی از عقب بین مردان با زنان هم در مورد چنین مردان و هم در مورد چنین زنان شامل قاعده و قانون استحباب و استحسان خواهد شد یعنی نوعی جوایز معنوی برای چنین ارتباطات جنسی تعیین خواهد شد . ( علت اصلی آن هم این است که با پ
تو suits که دارم الان میبینم چندتا موضوع هست که به نظرم خیلی جذاب بوده
یکی همراه خوب،مثل یه دوست یا پارتنر یا همکار.حالا هرچی...
مایک یه دوست خیلی بد داشته که خر بوده،نمیخوام شخصیت ها رو قضاوت کنم،شاید آدم بدی نیست ولی کله خره،خوش گذرونه،به هر قیمتی میخواد پول دربیاره،خیلی به رانگ و رایت وابسته نیست.
یه سر همه بدبختیاش اون دوست بده.از نرفتنش به هاروارد،تا افتادنش به مواد،تا اینکه تا مرز زندانی شدن پیش رفت و تا اینکه دختری که عاشقش بود رو برداشت
در ابتدا گفتنى است؛ فکر گناه از جهت فقهى و حقوقى گناه نیست اما از جهت اخلاقى خطا و ناصواب است، زیرا یکى از کانون هاى تصمیم گیرى در وجود آدمى، فکر و اندیشه است. در حقیقت فکر سالم، ثمره و بازده سالم، و فکر آلوده، بازده ناسالم و آلوده به دنبال دارد.امام على علیه السلام مى فرماید: «من کثر فکره فى المعاصى دعته الیها»(1)؛ «کسى که زیاد درباره گناه فکر کند، او را به گناه سوق مى دهد».تفاوتى که میان گناه در قانون هاى اجتماعى و مذهبى وجود دارد، این است که د
در هر جامعه ای مفاهیم مقدس و قابل احترامی وجود دارد که از آنها به ارزش اجتماعی یاد می شود. مثل آزادی ، عدالت، دوستی، علم و .... مردم برای حفظ زندگی اجتماعی خود مجبورند از این ارزشها پیروی کنند. مسئولین حکومتها برای وادار کردن افراد به رعایت این ارزشها از ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند تا جامعه در مسیر خود حرکت کند به اهداف عالیه خود برسد.اگر فردی در یک جامعه مخالف ارزشهای اجتماعی عمل کند و دست به ناهنجاریهایی بزند در اصطلاح جامعه شناسان می
بدانکه: شان قوه عقلیه و وهمیه، ادراک امور
است.ولیکن اولى ادراک کلیات را کند و دومى تصور جزئیات را.و چون هر فعلى که از بدن
صادر مى شود، افعال جزئیه است، پس مبدا تحریک بدن در جزئیات افعال به تفکر و رویه
قوه وهمیه است، و از این جهت آن را «عقل عملى » و «قوه عامله » مى نامند، و اولى
را «عقل نظرى » و «قوه عاقله » .
و شان قوه غضبیه و شهویه تحریک بدن است، و این دو
مبدا تحریک اند.اما غضبیه،مبدا حرکت بدن است به سوى دفع امور «غیر ملائمه » از
بدن، و شهویه، مبد
این متن رو با دقت بخونین, در ذره ذره اش حرفها دارهو اگر دلتون شکست برای ظهور تنهای این زمانه دعا بفرمایینبسم الله الرحمن الرحیم
"تنهایی علی(علیه السلام)"
خیلی تنها شده بود, خصوصا از زمان رحلت جانسوز پیامبر(ص).
همه بلافاصله او را فراموش کردند و برای تعیین خلیفه و جانشین به سقیفه رفتند, که نه فراموش بلکه ترجیح دادند که او فراموش شود . چرا که در غیر اینصورت باید بهایی سنگین را در عمل پرداخت می کردند. بهایی به قیمت پا گذاشتن بروی تمامی تعلقاتشان,
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
*****************************************
آدم وقتی به جایی تعلق پیدا میکنه یه جور تعصب مثبت یا غیرت هم براش ایجاد میشه.
یه طوری که اگه دید دیگه خیلی دارن حرفای الکی در موردش میزنن احساس وظیفه میکنه دفاع کنه.
من یه دانشجو ام که از قضا دانشگاه امام صادق درس میخونم.
از قضا که میگم منظورم شانس و اینا نیست. اتفاقا معتقدم لطف خدا شامل حالم شده.
-----------------------------------------------------------------------------
یادمه اون موقع که تصمیم قطعی گرفتم واسه امام صادق رفتن
۱. آه اسمورودینکا، چرا ما مضحکترین گونهی جانوری هستیم؟ ما میدونیم که مهم نیستیم و در عین حال در رابطه با وجودمون به شدت جدی هستیم. جدیّت در رابطه با چیزی که تا حد زیادی از کنترل ما خارجه. چطور میشه از مضحک بودن این داستان غمانگیز کم کرد؟
۲. اسمورودینکا، من اینجام که تمام قد پشت این میکروفون حاضر بشم و از کمبودهای بزرگی که توی زندگی شخصیم باهاشون روبهروئم حرف بزنم: کون بزرگ و قد 154 سانتیمتری خودم رو به دیگران نشون میدم و میگم
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-در سوره فلق- فلق زمانی که نور اشکار میشود وبین نور وتاریکی تفکیک میتون کرد که به سحر ویا سپیده دم گفته میشود سوره میفرماید که به خدواندمنان کهقدرت دارد بین سیاهی وسپیدی تفکیک را بکند خوب این معای اول اش حسی است کاری عظیم در عالم مادی دنیائی است ولی درحقیقت تفکیک بین جهل وعلم است- یعنی درشناخت جهل وعلم به خداوندمنان رجوع کنید- البته بسیار مختصر عقل میتواندتشخیص دهد ولی نسبت به گلحقایق اندک است ومسا
گاهی اتفاق می افتد که ما در مسیر زندگی به باورهایی می رسیم که انگار میکنیم ، آن باورها ، همان باورهای مطلق و یا همان مدینۀ فاضله ای هست که در پی آن بودیم و بالاتر از آن ، هرگز هیچ اتفاقی ممکن نخواهد بود . معمولا این موضوع زمانی گریبان ما را سفت و سخت می چسبد که ما خیال می کنیم در اوج فهم هستیم و فهمی بالاتر از آن نیست که ما ، در درستی و نادرستی باورمان شک کنیم و یا دست به انکار و اثبات و یا ترمیم آن بزنیم . فرقی نمیکند این باور در چه زمینه ای باشد . م
آنچه در ادامه می آید ، بخشی از کلیدی ترین نکات کتاب «فلسفه در دام ایدئولوژی» اثر «رضا داوری اردکانی» می باشد که توسط صاحب وبلاگ مشهود، تلخیص گردیده است:
* بسیاری از اندیشمندان غربی وقتی سخن از آزادی می کنند در لفافه به برتری نژاد اروپایی، اذعان دارند، دین جهت آرادی را مختص مردم غرب می دانند.
* من معتقدم که مبدا و منشأ لیبرالیسم و سوسیالیسم، هر دو یکی است و اختلافاتشان در ظواهر و آثار و اعراض است. هر دو از یک مبدا آغاز کرده اند و نهایتا به یکجا
حضرت زینب کبرى علیها السلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه منوّره متولّد گردیده، و جهان را به قدوم خویش مزین فرمودند.
نام، لقب و کنیه آن حضرت: نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى، ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...
پدر بزرگوار آن حضرت، حضرت امیرالمؤمنین على بن ابیطال
انیمه ای که همین یه ساعت پیش تمومش کردم و فکر کردن بهش دیگه داره اذیتم می کنه. دوست دارم در موردش باهاتون حرف بزنم.
Banana fish یه انیمه در سبک گانگستریه. دعواهای گروه های خیابونی اونم در کشور تحقق رویاها.
داستان ash(اَش) و iji(ایجی) که در این بین بی چشمداشت با همدیگه دوست می شن و همین دوستی شروع ماجراهای بعدیه.
ژاپن به خاطر بمبماران اتمی فیلم های ضد امریکایی زیادی ساخته. از جمله "ترور طنین انداز" یا همین " مدفن کرم های شب تاب" معروف. حتی از دید من " در این گ
✅ در تهران مشغول صحبت با جوانی تقریبا
۲۰ ساله بودم، میگفت: به نظر من ما "امام زمان" نیاز نداریم، این همه میگویند
"امام زمان" ظهور کن، ظهور کن، که چی؟ بیاید چه کند؟ مگر ما عقل نداریم
که نیاز به "امام زمان" داشته باشیم؟
✅ خیلی تعجب کرده بودم که این گزارهها
چه ربطی به هم دارد، برای اینکه بهتر منظورش را بفهمم از او پرسیدم؟ مگر
"امام زمان" میخواهد چهکار کند که اگر ما عقل داریم دیگر نیازی به او
نداشته باشیم؟
✅ گفت: امام زمان میخواهد ما را مد
*اسیب های اجتماعی
به قلم جلیل اقامحمدی (همدانی)
بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از حوزه هایی که در سال های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته است ،حوزه اجتماعی است.
این حوزه با توجه به تمدن هر اجتماع ،اصول آن ترسیم می شود. لذا تمدن اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
قوانین ترسیم شده ی اسلام بعد از قران که کلام حق است سینه به سینه از طریق پیامبر رحمت (ص) و ائمه اطهار (ع)و اولیاء الهی در طول تاریخ چرخیده و به عنوان یک اصل اصیل نقطه اتکاء جوامع اسلامی شده ا
به فصلی از کتاب می رسم که از « تقسیم کار و ظهور قدرت نابرابر » می گوید :
با اینکه می دانم این الگوها در کشورهای کمونیستی سال ها قبل پیاده شده و راه به جایی نبرده است اما کنجکاوم بدانم این سرابی که انسان های بسیاری را گرفتار کرد کدام بود . بخصوص که در این روزها دو کتاب " امید علیه امید " و " ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی" را همزمان می خوانم .
در کتاب " در پرسش از دیدگه جامعه شناسی " آمده است :
هنگامی که تقسیم کار در جامعه پدیدار می گردد – یعنی افراد به
قشم، جزیره عجایب هفتگانه ی ایران، زیباترین و منحصر به فرد ترین پدیده های طبیعی را دارد. یکی از این زیبایی ها جنگل حرا می باشد. بدلیل ویژگی منحصر به فرد این معبد تاریخی و قدمت چند هزار ساله آن یونسکو این معبد را در سال ۱۹۹۱میلادی در فهرست میراث جهانی خود قرار داد. شهردامبولا آخرین پایتخت سریلانکا پیش ازآنکه این کشور به دست انگلیسی ها در سال ۱۸۱۵میلادی تصرف شود، بوده است. این شهر دارای باغ های بسیار زیبایی است که محصولات نظیر لیمو، فلفل
حجتالاسلام والمسلمین هادی مزینانی، کارشناس مذهبی و رئیس مرکز فرهنگی خانواده کارکنان ناجا، در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، به بررسی اهمیت آموزش احکام فقهی به اصناف و بازاریان پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه میآید:
سعادت به صرف اعتقاد محقق نمیشود
اسلام دین سعادت و کمال است و بر کسی پوشیده نیست که این سعادت به صِرف اعتقاد داشتن، محقق نخواهد شد بلکه عمل کردن به اعتقادات و پیاده کردن آنها در زندگی فردی و اجتماعی، تنه
سید حسن رسولی طی یادداشتی نوشت: «در گذشت یار و همدم وفادار مرحوم دکتر شریعتی و مادر فداکار فرزندان صاحبنظر و آزادی خواه ایشان،مرحومه فقیده سعیده.سرکار خانم پوران شریعت رضوی خراسانی را مجدداً تسلیت عرض می کنم.رحمت و مغفرت الهی روح این شخصیت آموزنده، و صبر و بردباری بستگان معزا را مسالت دارم.
نسل من دکتر شریعتی را معلم انقلاب می داند. بر این باور طی دوره استانداری خراسان در سفر به کشور سوریه و حضور در دمشق و زیارت حرم مطهر حضرت زینب سلام ال
منابع پایان نامه روانشناسی با موضوع تبیین مفهوم اخلاقتبیین مفهوم اخلاق
اخلاق واژه عربی و جمع خلق است. لغتشناسان میگویند که واژه خُلق و خَلق در اساس واحدند اما در کاربرد رایج مواد از خُلق، شکل و صورت قابل رویت با چشم است ولی خَلق به قوای نفسانی و سجایای درونی اطلاق میشود که با بصیرت قابل درک است. بر این اساس اخلاق به معنای خُلق و خوی، خصلتهای رفتاری، سرشت طبیعت و مزاج به کار میرود (ابوالحسینی، ۱۳۸۹: ۳۷).
در اصطلاح واژه اخلاقی را معمولاً
کسی پرسید: ما در تئاتر زندگی میکنیم یا تئاتر از ما جان میگیرد؟
سوال پرسیدن و به دام کشیدن یکی از چیزهایی است که بین ذات حیوان و بشر به طرز یکسانی در جریان است: شوق به دام کشیدن، میل تصاحب، حبس شدن نفس صید در گلو، نگاه معصوم چشمهاش، پرسشگری متقابل او، التماسش، دردی که از گیر افتادن میکشد و شوق دیدن رمقی که از چشمهاش میرود، آخرین سوال.حالا من ماندهام و این دام. چندین هفته است که تلهی آهنیاش را دور مچ پام... رد کبود شدگی... ما یا تئات
پشت صحنه ی توجیه و ریاکاری
توجیه برای دزدی و ریاکاری درجوامع بد فرهنگ وبی فرهنگ هنری است که غالب مردم در پویایی وخلاقیت این هنرناهنجار به ورزیدگی رسیده اند
توجیه و فتوا دادن برای رسیدن به مطامع و منافع،آموزه و ارثیه ی حکومتی دولت ها وحکومت ها به مردم است
همه ی دزد ها قبل ازارتکاب به بزه فتوا می دهند که به این دلیل از جیب ملت و افراد بزنند وبه آن دلیل از دیوار فلانی بالا بروند تا حقشان را مطالبه کرده و بگیرند و یا حقیقتی را به میل خود باط
پشت صحنه ی توجیه و ریاکاری
توجیه برای دزدی و ریاکاری درجوامع بد فرهنگ وبی فرهنگ هنری است
که غالب مردم در پویایی وخلاقیت این هنرناهنجار به ورزیدگی رسیده اند
توجیه و فتوا دادن برای رسیدن به مطامع و منافع،آموزه و ارثیه ی حکومتی
دولت ها وحکومت ها به مردم است
همه ی دزد ها قبل ازارتکاب
به بزه
فتوا می دهند که به این دلیل از جیب ملت و افراد بزنند وبه آن دلیل از دیوار
فلانی بالا بروند تا حقشان را مطالبه کرده و بگیرند و یا حقیقتی را به میل خود باطل
امید به نجات بواسطه ظهور ناجی موعود:
۲- امید به نجات بواسطه ظهور ناجی موعود، تنها ایمان و اتصال بشر آخرالزمان به خداوند است. بشری که رسالت انبیای سلف را عیناً و ذهناً از دست داده و خدای آسمانی نبوتها پاسخگوی گمشدگی او نیست و وجودش را معنا و هویت نمی بخشد و گویی خدای آسمان مرده است. ناجی آخرالزمان همان ظهور خداوند در عالم خاک و از کالبد بشر است.
۳- وعده ظهور ناجی موعود فقط مربوط به عرصه ختم نبوت و آخرالزمان هم نیست ولی در این دوره این وعده و باور
بیشتر محققان و صاحب نظران شیعه معتقدند که عقیله بنی هاشم به همراه همسرش بعد از حوادث کربلا و حضور در مجالس عبید الله و یزید، به علت واقعه حره یا قحطی در مدینه، آن جا را ترک و به دمشق که زمین هایی در آن جا داشته اند رفتند و در سال 62 هجری، حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ چشم از جهان فرو بسته است.
حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ دختر علی بن ابیطالب ـ علیه السلام ـ نوه حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و مادرش حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ
بایدها و نبایدهای مهدوی یاوری
زهرا ابراهیمی در گفت وگوبا خبرنگار«حوزه» در اصفهان، پیرامون بحث مهدوی باور ی و مهدوی یاری در جامعه امروز اظهار کرد: از جمله اموری که در هویت بخشی به تشیع تاثیری عمیق دارد باور به مهدویت است، بدین معنا که شیعه به وجود حضرت مهدی (عج) اعتقاد داشته و بر این باور است که ایشان در غیبت بسر می برند، لذا انتظار برای ظهور حضرت و اعتقاد به عدالت ورزی ایشان بعد از ظهور از لوازم لاینفک این عقیده به حساب می آید.
وی بیان
اصلاح فک یا orthognathic در واقع یک عمل جراحی است که برای اصلاح ناهنجاری های فکی انجام می گیرد. اصطلاح “ارتوگناتیک“ از کلمه ی یونانی “orthos” به معنای صاف کردن و “gnathic” به معنای فک می باشد. از این رو اصطلاح ارتوگناتیک به معنای “صاف کردن فک” می باشد.در دنیای پزشکی امروز این اصطلاح به طور مشخصی در مورد درمان به وسیله ی جراحی با هدف صاف کردن و تنظیم مجدد فک صحبت می کند. با انجام این عمل، جویدن، صحبت کردن و نفس کشیدن فرد بهبود خواهد یافت. علاوه بر اینکه
«جایگاه تمدن زایی یا تمدن سازی؟»
۱. با توجه به اینکه دوران حضور فرا روایتها تمام شده و در غرب هیچ فرا روایتی میداندارِ افکار نیست و با حضور تکثر در افکار که جنبهی یونیورسالبودن غرب را به حاشیه برده، میرود تا نسبت به ادامهی تمدنی تمامیتخواه به نام تمدن غربی، تجدید نظر شود، میتوان به آیندهای دیگر که آن آینده امکان دارد ادامهی تمدن غربی نباشد؛ فکر کرد.
۲. در بستر تکثر افکار، غربشناسیِ ملتهای اصیل برای درک جایگاه خود تا حد
سلام
من دلم نمیخواهد وقت عزیزتان را بیخود هدر بهم.اگر این پست را نخوانید هیچ چیز را از دست نداده اید؛ولی برای اینکه تا اینجا امده اید دست خالی بر نگردید..پیشنهاد من اینست که توضیح عنوان را در اخر اخر پست بخوانید:)
خب، دوباره یادم رفته بود اینجا هیچکی ادمو به خاطر خودش دوست نداره و هیچکی اصولا براش مهم نیست که تو زنده ای یا نه.اینجا که میگم مکانی است حدودا سه در چهار یا بیشتر که 4 انسان عاقل و بالغ همنفس هم در آن زندگی میکنند هر لحظه با هم در ارتب
https://www.instagram.com/cnhamid.ir
www.CnHamid.ir
امام علی النقی الهادی علیه السلام
علی بن محمد علیه السلام مشهور به امام هادی و امام علی النقی امام دهم شیعیان است. آن حضرت در سال 212 ق دیده به جهان گشود و در سال 220 ه.ق امامت شیعه از پدر بزرگوارشان به آن حضرت منتقل شد. مدت امامت آن حضرت حدود 34 سال است و در سال 254 ه.ق به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند.
حضرت امام هادی علیه السلام در سال 212 ه.ق در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود. پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائ
فصل اول: در بیان آن چه متعلق است به قوه عامله و آن عبارت است که از عدالت و در آن چند فصل است
بدان که عدالت، افضل فضایل و اشرف کمالات است، زیرا که دانستى که آن مستلزم جمیع صفات کمالیه است، بلکه عین آنهاست. همچنان که جور که ضد آن است، مستلزم جمیع رذایل، بلکه خود آنهاست و چگونه چنین نباشد و حال آنکه شناختى که عدالت ملکه اى است حاصل در نفس انسان که به سبب آن قادر مى شود بر تعدیل جمیع صفات و افعال و نگاهداشتن در وسط و رفع مخالفت و نزاع فیما بین قواى مخ
اسفندیار خدایی، دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران
آمریکا یک کشور خارجی در یک قاره دور نیست. در این روزگار کرونایی هم آمریکا مسئله زندگی ماست و در خانه، بازار، مدارس، مساجد و حتی سر سفره غذای ما هم حضور دارد. باورهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دینی ما در مخالفت یا همراهی با آمریکا تعریف می شود: برخی آمریکا را خدا می دانیم و برخی شیطان می شماریم. شما یا آمریکاستیزید یا آمریکاپرست و بین این دو، هیچ آئین سومی وجود ندارد. اگر هست، صدای آن در هیا
ثبت نام مدارس راهنمایی شاهد مشهد 98
پایه هفتم یا دوره اول متوسطه یکی از مقاطع تحصیلی در ثبت نام مدارس راهنمایی شاهد مشهد 98 می باشد و هر ساله بعد از پایان امتحانات ترم (امتحانات خرداد) از اوایل تیر ثبت نام از متقاضیان ورود به مدارس شاهد مشهد صورت می پذیرد که از نگرانی های معمول والدین به دلیل تغییر مقطع فرزندشان از ابتدایی به راهنمایی است اما در استان خراسان رضوی برای سال 98 مدارس شاهد دوره اول متوسطه خراسان رضوی شاهد کدامند؟ لیست مدارس راهنما
در انتظار آخرین بازمانده
همه ادیان الهی و حتی غیر الهی بویژه همه مذاهب اسلامی منتظر منجی عالم بشریت و انسان کامل هستند و این عقیده و باور مختص به شیعه و ادیان و مذاهب دیگر نیست . در بین اهل سنت نیز روایات متواتر فراوانی در دست است. که منجمله رسول اکرم ( ص) فرمودند: اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد. تا فرزندی از فرزندان من که کنیهاش کنیه من و ن
در انتظار آخرین بازمانده
همه
ادیان الهی و حتی غیر الهی بویژه همه مذاهب اسلامی منتظر منجی عالم بشریت و
انسان کامل هستند و این عقیده و باور مختص به شیعه و ادیان و مذاهب دیگر
نیست . در بین اهل سنت نیز روایات متواتر فراوانی در دست است. که منجمله
رسول اکرم ( ص) فرمودند: اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند
آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد. تا فرزندی از فرزندان من که کنیهاش
کنیه من
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نابرابری های اموزشی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نابرابری های اموزشی
دسته بندی
روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل
docx
حجم فایل
90 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل
43
هرقلیطوس (هراکلیتوس)
وی از بزرگان حکمای باستان و از اهل افسیوس است. هرقلیطوس جهان را به رودی تشبیه میکند که همواره روان است و هر لحظه مانند لحظهی دیگر نیست. وی معتقد است که نسبت به هیچ چیز نمیتوان گفت میباشد بلکه باید گفت میشود و شد
حسین کوچکیان فرد
به جای مقدمه
تحلیل انقلابات به لحاظ ماهوی چندان کارساده ای نیست و
موانع بسیاری بر سر این راه وجود دارد . در بیان ماهیت انقلابات واقعی و نیز تعیین
جایگاه انقلاب نیمه پایانی قرن بیستم یعنی انقلابی که با نام خدا و توجه به ابعاد
تکاملی و معنوی انسان در کنار رفع نیازهای مادی و دنیوی بشر در ایران رخ داد و
مورد نقد و ارزیابی بسیاری از موافقین و مخالفان در سطح بین المللی ، منطقه ای و
داخلی واقع شده است سخن بسیار رفته است آنچه در این
چنانچه مقصد شما سر مؤلف است بدانید و
آگاه باشید که او قبلا به جرگه ی مرگ مؤلف پیوسته و دار فانی را وداع گفته است ،
بنابراین با جمعی از محققان و فرهیختگان به اتفاق تهیه کننده و تیمش سر قبر او
رفته و نبش قبر کردیم و او را کشان کشان بیرون کشیدیم تا از اسرارِ کک ها آگاه
شویم ، ابتدا امتناع می کرد و می گفت:
ولم کنید بابا مؤلف مُرد و از این حرفها
دست آخر هر دو به توافقی رسیدیم ، ما نسبت به بقیه
آثار او به شیوه ی مرگ مؤلف رفتار می کنیم و او هم نسبت به کک ه
اسپینوزا فیلسوف شرافت و ازادی
... اسپینوزا از فیلسوفان عصر روشنگری در اوایل قرن ۱۷ را بخاطر
زیبایی و خرد ورزی نوگرایانه در اندیشه وایجاد شکاف در بنیانهای اسکولاستیک فلسفه
و منطق ارسطویی شاهزاده فلاسفه می نامند . زیر دلیل این محبوبیت و وجاهت ایشان به علت تغییر نگرش بنیادی
در جوهره هستی بوده و آن نگاه سلبی و مدرسی گذشتگان که چون تار ضخیم عنکوبت بر دست و پای مسیر بشریت تنیده می شد و حصاری خود
با یک سوال، سر صحبت را باز میکنیم. آیا حکومت فعلی ایران، جمهوری اسلامیست؟ یا سالها پیش، عدهای از خدا بیخبر جمهوری اسلامی ما را منجمد کردهاند و یک طفل مجهول الهویه را به جایش به ما قالب کردهاند؟
من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف(سبک و بیارزش) شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک میگویم. خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در ه
با یک سوال، سر صحبت را باز میکنیم. آیا حکومت فعلی ایران، جمهوری اسلامیست؟ یا سالها پیش، عدهای از خدا بیخبر جمهوری اسلامی ما را منجمد کردهاند و یک طفل مجهول الهویه را به جایش به ما قالب کردهاند؟
من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف(سبک و بیارزش) شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک میگویم. خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در ه
جراحی فک Maxillofacial Surgery یا orthognathic در واقع یک عمل جراحی است که برای اصلاح ناهنجاری های فکی انجام می گیرد. اصطلاح “ارتوگناتیک“ از کلمه ی یونانی “orthos” به معنای صاف کردن و “gnathic” به معنای فک می باشد. از این رو اصطلاح ارتوگناتیک به معنای “صاف کردن فک” می باشد.در دنیای پزشکی امروز این اصطلاح به طور مشخصی در مورد درمان به وسیله ی جراحی با هدف صاف کردن و تنظیم مجدد فک صحبت می کند. با انجام این عمل، جویدن، صحبت کردن و نفس کشیدن فرد بهبود خواهد یافت. ع
موانع ازدواج از نظر آیت الله مظاهری
1- بهانه گیری ها
اولین مانعى که در ازدواج هست و روز به روز هم رو به ازدیاد است بهانه گیری هایى است که از طرف دختر، از طرف پسر و یا پدر و مادر دختر و پسر پیش می آید. گاهى این بهانه گیری ها منجر می شود که دختر سى سال داشته اما ازدواج نکرده باشد. پسر چهل سال داشته اما ازدواج نکرده باشد. وقتى به او می گویند چرا شوهر نکردى؟ چرا زن نگرفتى؟ می گوید همسر خوب پیدا نکردم.چیزى که باید همه ما به آن توجه داشته باشیم این است ک
گفتوگویی با فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی
این مصاحبه قرار نبود انجام شود. خودم هم از موقعیتی که پیش آمد و نتیجهای که الآن جلوی رویم است شگفتزدهام. به دلایلی که در خود متن خواهید خواند، امکان مصاحبهی حضوری نبود. هماهنگ کردیم که شنبه شبی در اواسط اسفندماه تماس بگیرم و بهصورت تلفنی با خانم منصوری مصاحبه کنم. ساعت حولوحوش هشتونیم شب بود. کاپشن و کلاه پوشیدم و لیوان چایم را برداشتم و رفتم گوشهای دنج و خلوت از حیاط خوابگاه ن
بسمه تعالی
تدبیر اغتشاش!!؟
اغتشاش یا همان تنش شدید رفتاری، عبارت است از نمود بیرونی ظرفیت پنهانِ ناهنجاری و بزهکاری در فرد یا گروه هایی از شهروندان جامعه در تمام نظام های اجتماعی بشری. هر چند روحیه تنش و گرایش به اعتراضِ خشن ، بخشی نهفته در وجود آحاد آدمهاست، اما تحقق آن منوط به پیدایش عوامل و زمینه های مناسب می باشد. در واقع، وجود روحیه و مزاجِ مورد اشاره، به منزله مواد آتش زاست که در معرض عنصر یا عناصر محرّکِ مؤثر، شعله ور می گردد. اینکه ای
چه وسایلی در سفر و جهانگردی همراه خود ببریم؟
راهنمای سفر
جواب اینکه در سفر چه وسایلی همراه داشته باشیم، اصلا کوله پشتی ببریم یا چمدان و سوال هایی از این دست علاوه بر اینکه به مقصد سفر و سبک سفر بستگی داره به روحیات و سلیقه های جهانگرد و مسافر هم بستگی داره.
توی این مطلب بیشتر به وسایلی که خودم همراهم می برم اشاره می کنم و در آخر یک سری وسایلی هم که بعضا توصیه میشه ولی من نمیبرم رو مینویسم.
مهمترین انتخاب، کوله پشتی یا چمدان؟
چه لباس هایی و چه ت
بسمه تعالی
تدبیر اغتشاش!!؟
اغتشاش یا همان تنش شدید رفتاری، عبارت است از نمود بیرونی ظرفیت پنهانِ ناهنجاری و بزهکاری در فرد یا گروه هایی از شهروندان جامعه در تمام نظام های اجتماعی بشری. هر چند روحیه تنش و گرایش به اعتراضِ خشن ، بخشی نهفته در وجود آحاد آدمهاست، اما تحقق آن منوط به پیدایش عوامل و زمینه های مناسب می باشد. در واقع، وجود روحیه و مزاجِ مورد اشاره، به منزله مواد آتش زاست که در معرض عنصر یا عناصر محرّکِ مؤثر، شعله ور می گردد. اینکه ای
یامن له الدنیاوالاخره
مناسبت های جمادی الأولیروز اول : شیخ کاظم بغدادى معروف به اُزرى مداح اهل بیت ادیبى کامل و شاعرى فاضل و صاحب قصیده هائیه که قریب به هزار بیت است که صاحب جواهر اجر و ثواب اخروى آنرا بر اجر جواهر ترجیح مى داد و آرزو مى کرد کاش ثواب قصیده در نامه عمل او و ثواب جواهر در نامه عمل ازرى ثبت شود.در سال 1211 قمرى در حدود 80 سالگى در کاظمین وفات کرد و در سرابى که معروف به قبر مرحوم سید مرتضى است دفن گردید.روز پنجم :ولادت عقیلة العرب ز
بسم الله
مناسبت های جمادی الأولیروز اول : شیخ کاظم بغدادى معروف به اُزرى مداح اهل بیت ادیبى کامل و شاعرى فاضل و صاحب قصیده هائیه که قریب به هزار بیت است که صاحب جواهر اجر و ثواب اخروى آنرا بر اجر جواهر ترجیح مى داد و آرزو مى کرد کاش ثواب قصیده در نامه عمل او و ثواب جواهر در نامه عمل ازرى ثبت شود.در سال 1211 قمرى در حدود 80 سالگى در کاظمین وفات کرد و در سرابى که معروف به قبر مرحوم سید مرتضى است دفن گردید.روز پنجم :ولادت عقیلة العرب زینب کبرى 5 ق ک
چکیده:
تبیین مبانی اخلاقی اسلامی بر اساس آموزه های صحیفه سجادیه،محور اصلی این گفتار است . نویسنده پس ازبیان نکات مقدّماتی در مورد صحیفه،توحید را به عنوان مبنای اخلاق در صحیفه شناسانده و شش نکته را در این زمینه بر می شمرد: آنگاه هفت راه از راه های تعالی معنوی را که در صحیفه مطرح شده، توضیح می دهد: نویسنده، تمام موارد را با تکیه بر متن صحیفه سجادیه توضیح داده است.
مقدمه:
بخش عظیمی از تعالیم انسان ساز انبیا را اخلاق تشکیل داده است. تعلیم خلق و خو
درباره این سایت